Fair play is een belangrijke factor als je op een zo objectief mogelijke manier in een zeilwedstrijd wil uitkomen. De Cruiser Rating formule is daarbij van onmiskenbaar belang.
Want de CR correctiefactor is erop gericht de technische verschillen van die grote variatie aan boten te compenseren. Daardoor ligt de nadruk van de prestatie op wat de bemanning kan en doet.
De Antwerp Race zwengelt al meer dan een kwart eeuw de interesse aan om alle soorten zeiljachten met m/v zeilers van alle niveaus iets uitzonderlijks te laten beleven in een competitie evenement.
Een Cruiser Rating aanvragen is de uitgelezen opstap naar leuk wedstrijdzeilen.
Cruiser Rating tips
Welke boten zijn toegelaten in de CR?
Alle types van kajuitzeiljachten van minimaal 6 m. LOA met kiel of kiel/midzwaard zijn welkom. De formule baseert zich op de berekende ‘Tijd Correctie Factor’. Volbloed wedstrijdjachten krijgen dus vanzelf een zwaardere factor dan ongecompliceerde toerboten. De leeftijd van de boten speelt geen rol.
Hoe vraag je een CR-meetbrief aan?
Er zijn twee aanvraagformulieren beschikbaar.
Vul één daarvan in en mail het naar info@cruiserrating.be
Binnen de week krijg je je meetbrief thuisgestuurd.
Is een CR-meetbrief aanvragen iets voor raketwetenschappers?
Niet echt: de gevraagde gegevens van de boot zijn basisgegevens voor iemand die zijn boot en haar uitrusting goed kent.
Je doet er best aan om een reeks basismaten op te meten of die gegevens te verzamelen voor je de parameters in het CR aanvraagformulier gaat invullen. Bijvoorbeeld: de maten van de zeilen (grootzeil, fok, genua, gennaker, spinnaker) of van de tuigage (mast, giek, spinnakerboom, boegspriet ed).
Wat kost een CR-meetbrief?
- € 20,- voor één jaar
- € 50,- voor drie jaar
Zeilnummer
Naast de CR meetbrief heb je een officieel Belgisch zeilnummer nodig dat je in je zeilen voert.
CR-meetbrief ontvangen, wat nu?
- Overloop de uitrusting die je aan boord moet hebben en vul aan waar nodig
- Check zeker de vervaldata van bvb automatische reddingsvesten, vuurpijlen, brandblussers en controleer of de batterijen van zaklampen of handheld marifoons OK zijn.
- Maak een indelingsplan van je boot en overloop die met je (gelegenheids) bemanning zodat iedereen weet wat waar ligt.
- Omdat in wedstrijd alles neerkomt op vlot maneuvreren: check alle lopend want, blokken en lieren, smeer waar nodig. Soms is goed spoelen met zoet water voldoende om alles vlot te laten lopen.
- Hoe zit het onderwater? Een glad onderwaterschip is soms effectiever dan een grotere genua.
- Brief je bemanning op voorhand. Bespreek de startprocedure, check de tijden en spreek af wie wat doet. Stip ook aan wat er kan fout gaan en wat de alternatieven zijn.
- Zet de baan (het parcours) op voorhand uit. Dat kan op de papieren kaart of in de plotter.
Goed zeemanschap
En vergeet vooral niet: aan de start komen is een groot winstpunt op zich. Het andere is dat je hele crew er maximaal lol aan beleeft. Goed zeemanschap laten voorgaan op prestatiezenuwachtigheid is daarom de juiste instelling.